Free Shipping in Canada over $75 - Free Shipping in USA over $100

Comment réduire votre empreinte écologique?

November 27, 2018

Un homme devant une table sur laquelle sont posés des emballages écologiques.

Le sillage du cyberlundi laissera boîtes en carton et emballages empilés dans les rues de nos villes, sans compter l'empreinte écologique du transport et de la manufacture du produit. Une entreprise du Manitoba qui vend ses produits en ligne explique comment elle cherche à contrer ce problème.

De plus en plus de Canadiens ont recours au commerce en ligne pour s'approvisionner. Postes Canada rapporte une croissance de 20 % par année de leur volume de paquets livrés. Or, le transport et l'emballage sont deux facteurs majeurs qui augmentent l'empreinte écologique de ces achats virtuels.

Pour contrer la pollution causée par ce type d'achat, le propriétaire de l'entreprise Off the Wood, Franck Ndayubashe, entreprend plusieurs mesures. En ce qui concerne la manufacture, il a décidé de produire des objets uniquement en bois, et en métal.

« L’écologie, pour nous c’est notre mission. On a décidé de faire un produit qui est recyclable, qui est écologique, qui est fait à base de bois, » lance-t-il.

Franck Ndayubashe avec un nœud papillon en bois.
Le propriétaire de l'entreprise Off the Wood, Franck Ndayubashe Photo : Radio-Canada

L’usine où les objets, montres, lunettes de soleil ou encore nœuds papillon, sont fabriqués se trouve au Québec. Selon la chargée des communications de l’organisme Équiterre, Camille Gagné-Raynauld, privilégier des éléments produits au Canada est le premier moyen qui permet de réduire la pollution due au transport.

« Les matériaux qui ont été utilisés par la compagnie locale proviennent peut-être davantage de la région, donc l'idée c’est de minimiser généralement les transports », affirme-t-elle.

Informer pour éviter les retours de marchandise

M. Ndayubashe ajoute qu'un client mal informé peut être déçu à la réception de son produit. Ce qui occasionne le retour du produit au fournisseur, cause d’une augmentation de l’empreinte écologique.

En s'assurant de bien informer les acheteurs sur son site, notamment grâce à des photos à haute définition, il rapporte un taux de retour d'environ 2,5 %, contre 30 % en moyenne pour la vente en ligne.

 

Pour chaque montre, 10 arbres plantés

M. Ndayubashe vise aussi à établir des partenariats avec des organismes de bienfaisance et des groupes écologiques en Afrique. L’un de ces partenariats vise à contribuer à la reforestation.

« On a décidé de planter des arbres. [...] Par exemple, quand on va commencer à vendre des montres, [pour] chaque montre qu’on va vendre, on va planter 10 arbres en Afrique, » affirme-t-il.

Avec les informations de Laïssa Pamou

 

 

 

 

 




Leave a comment


Also in News

Wooden Accessories: The Perfect Christmas Gift

November 29, 2018

It’s that time of year again! Yes, Christmas is just around the corner, which means that it’s time for lists to be made, trees to be decorated, food to be prepared, and the all-important Christmas to be bought and wrapped! However, Christmas time also means that consumer culture is at its peak, which has a hugely detrimental effect both on our planet, and to many of the people who live on it

Continue Reading →

The Sustainable Way To Dress Smart

November 19, 2018

There are eco-friendly leaders in the fashion industry who are creating with sustainability in mind. Enter OffTheWood, a modern accessories company based in Winnipeg, Canada, and a true pioneer in the use of wood as a primary material.

Continue Reading →

Un Burundais crée des accessoires de mode en bois pour aider la planète
Un Burundais crée des accessoires de mode en bois pour aider la planète

July 15, 2016 1 Comment

Continue Reading →

Returns Policy

Returns policy

Returns
Our policy lasts 30 days. If 30 days have gone by since your purchase, unfortunately we can’t offer you a refund or exchange.

To be eligible for a return, your item must be unused and in the same condition that you received it. It must also be in the original packaging.

Refunds (if applicable)
Once your return is received and inspected, we will send you an email to notify you that we have received your returned item. We will also notify you of the approval or rejection of your refund.
If you are approved, then your refund will be processed, and a credit will automatically be applied to your credit card or original method of payment, within a 5 to 10 business days depending on your financial institution.

Late or missing refunds (if applicable)
If you haven’t received a refund yet, first check your bank account again.
Then contact your credit card company, it may take some time before your refund is officially posted.
Next contact your bank. There is often some processing time before a refund is posted.
If you’ve done all of this and you still have not received your refund yet, please contact us at info@offthewood.ca.

Sale items (if applicable)
Only regular priced items may be refunded, unfortunately sale items cannot be refunded.

Exchanges (if applicable)
We only replace items if they are defective or damaged. If you need to exchange it for the same item, send us an email at info@offthewood.ca for return instructions.

Gifts
If the item was marked as a gift when purchased and shipped directly to you, you’ll receive a gift credit for the value of your return. Once the returned item is received, a gift certificate will be mailed to you.

If the item wasn’t marked as a gift when purchased, or the gift giver had the order shipped to themselves to give to you later, we will send a refund to the gift giver and he will find out about your return.


Free Returns Shipping (Only in Canada and USA)

If you're returning our products, please follow these instructions here

 
Depending on where you live, the time it may take for your exchanged product to reach you, may vary.

 

International Returns:

Shipping fees, duties and taxes cannot be refunded. Customer is responsible for the shipping cost to return the items.